De creeper, één van de vijanden in het populaire computerspel Minecraft waartegen de speler vanaf de avond tot aan de ochtend moet vechten, drijft veel spelers tot wanhoop als ze er in aanraking mee komen. Ben je drie blokken in de buurt, dan vallen ze je aan en gaat de bomgordel af alvorens het eerst ‘allahu akbar’ roept, waarbij het zoveel mogelijk slachtoffers probeert te veroorzaken. Indien je dan al gevlucht bent voordat het kon exploderen, gebeurt het uiteindelijk níet waardoor het je vervolgens achtervolgt. Een grote krater is wat er na zo’n explosie volgt. Maar wanneer kwam het eigenlijk in het spel? En van wie kwam dit idee uit de koker? Daarover hier meer.

Minecraft bestaat sinds 2009, toendertijd in alpha-versie en eerst gratis, pas later dat jaar betaald. De creeper werd geïntroduceerd in het spel door middel van een alpha-update, in datzelfde jaar nog. Op het blog van Minecraft over dit fenomeen wordt er in een artikel geschreven dat het ‘eigenlijk bedoeld was als potentiële varken’, maar het er alsnog in bleef zitten in die versie die daarna dus als update verscheen, omdat het er ‘erg creepy uitzag’ en het uiterlijk ervan goedkeuring vond van ontwikkelaar en maker Markus ‘Notch’ Persson, die overigens in 2015 het spel, inclusief ontwikkelaar Mojang, voor twee miljard dollar aan techgigant Microsoft verkocht en stopte. Vaak omschreven als één van de grootste anime betrayals aller tijden. Dat zegt Jens Bergensten, één van de ontwikkelaars van het team, die later bij het bedrijf aansloot om aan dit spel te werken.

De look zou een foutje zijn geweest van Notch, doordat hij de verschillende groottes (de lengte en breedte) in de war zou hebben gehaald, met dit als uiteindelijk resultaat. Het is de oudste ‘mob’ (mobiele entiteit) van het spel. Op Twitter vroeg hij in een reactie op een vraag hierover zichzelf af waarom ze überhaupt exploderen, en dat ze ‘van bladeren gemaakt zijn’.

Net binnen