Het bekende sociale medium Twitter, waar mensen hun frustraties op (kunnen) botvieren in 280 tekens, wijzigde vorige week zijn lettertype naar een zelfontworpen lettertype. Oud-politicus Diederik Samsom omschreef het platform eerder al als 'de straat maar dan in 140 tekens' (het toenmalige karakterlimiet; overigens de reden waarom een inhoudelijke, fatsoenlijke discussie er amper op gevoerd wordt). Waarom?

,,Wacht even; is ons font veranderd?", tweette het bedrijf van de iconische vogel zonder al te veel bombarie op zijn pagina vorige week elf augustus rond een uur of zeven na middernacht (Amerikaanse tijd), waarna de retorische vraag in een vervolgreactie beantwoord werd: ,,Oké, bevestigd." Het gerucht gaat rond dat de font al langer met het zogenoemde A/B-methode getest werd, aangezien meerdere gebruikers de nieuwe typografie al eerder opvielen en daarover berichtten. Het gaat om de nieuwe font dat onder de naam TwitterChirp door het leven gaat. Een kijkje in het bestand.

De reguliere variant van het lettertype, die de bestandsnaam chirp-regular-web heeft gekregen en in meerdere formaten is opgeslagen, is vorig jaar - om precies te zijn op dinsdag 7 juni om 12 uur - ontworpen door het typograaf-duo Noel Leu and Grilli en uitgegeven door hun studio Grilli Type AG, gevestigd in de Verenigde Staten te Brooklyn. Het werk bevat 736 gliefen, waarvan die een individueel karakter voorstellen en onderdeel uitmaken van de gehele typografie zelf. Het bevat uiteraard de Nederlandse ij, maar de krul heeft het niet gemaakt tot een plekje in de lijst. De logo's van bekende merken en cryptovaluta zitten er daarentegen wél bij. De typografie borduurt voort op een eerder werk uit de hand van dezelfde ontwerper, namelijk GT America, en is uitgebracht op versie 1.0.

De font family ervan, de benaming voor alle fonts die bij elkaar horen (die dus gezamenlijk één familie vormen), bevat een reguliere variant, een vette (bold) variant, en een zware (heavy) variant. De namen geven het al prijs: ze verschillen van gewicht. De fonts bevatten, zoals het er naar uit ziet, geen schuine karakters, hoewel het nog wel mogelijk blijft om er schuine teksten mee te schrijven doordat de browser ze zelf draait (met de font; op Twitter zelf is het alleen mogelijk om reguliere teksten te schrijven). De zware variant wordt voor onder andere het menu en de widgets gebruikt.

Waarom Twitter deze wijziging heeft doorgevoerd, is nog onduidelijk. Op zijn blog heeft het bedrijf hier verder niet over gecommuniceerd. Het blijven dus bij slechts twee tweets, terwijl de gebruiker schreeuwt om meer achtergrondinformatie over deze zet.

Gebruikers van het platform reageren wisselend. De één vind het een mooie vervanging voor zijn oude Roboto die het eerst gebruikte, de ander vindt het maar niks.

Twitter gaat hierdoor veel bedrijven achterna door een eigen font te gebruiken en het oude Roboto, die gratis beschikbaar is, te dumpen.

Net binnen